Sergey Brin ja Michael Dell IT-juhtidena

Essee eesmärk on võrrelda kaht tuntud IT-juhti, kes esindavad kaht erinevat juhitüüpi järgnevas jaotuses: juht, suhtleja, treener, mentor/õpetaja, arengumootor, ülemus

Edukate IT ettevõtete juhid muutuvad ajaga tõenäoliselt sama palju nagu nende poolt loodud firmad. Muidugi tekib küsimus, millal juhiks saadakse. Kas Steve Jobsi puhul võib selleks kuupäevaks lugeda 1. aprilli 1976, kui asutati Apple Computer Company või hoopiski aastat 1997 kui ta pärast Gilbert Amelio lahkumist uuesti ettevõttega liitus? Et endal oleks põnevam, võtan võrdluseks kaks IT giganti, kellest mina nii palju ei tea: Google kaasasutaja Sergey Mikhailovich Brin ning Dell Technologies asutaja Michael Dell. 


Sergey Brin’i ning Larry Page’i puhul on mainitud otsuste tegemisel nende demokraatlikku metoodikat, st et töötajad saavad osalevad otsustusprotsessis (1). Eric Schmidti palgale võtmine Google CEO-na 2011. aastal iseloomustab seda, et Sergey Brin ning Larry Page soovivad olla jätkuvalt arengumootorid, st soovivad tagada ajaga kaasaskäik ning innovaatilise õhkkonna loomine. Lisaks soovivad nad olla lähedal arendamise tööle. … on Eric Schmidti nimetatud ka ettevõtte kolmandaks jalaks. Ta aitab hoida tasakaalu, ning arendab ärimudelit. Teda on iseloomustatud kui pragmatisti, oskuslikku meeskonnatöötajat ning madalas-võtmes juhti. Teda on peetud ka noorte uljaspeade vanemlikuks järelvalveks. Brin’i vabameelsusele ja vabaduse ihalusele on viidatud ka sellega, et koos Larry Page’iga on Burning Man festivalist osavõtjad. (Lowe, 2009: lk 44-47)


On öeldud, et Brin kasutab biheivoristlikku metoodikat, mille kohaselt määratakse juhi efektiivsus tema juhtimisstiili ning käitumise/suhtumisega kaudu alluvatesse. Google’s valitseb liberaalne õhkkond: vahetu juhi minimaalne sisend, töötajete vabadus võtta iseseisvalt vastu otsuseid. Väidetavalt ei poolda Brin juht-alluv suhet, selle asemel pooldab aga loovust ning ei pane rõhku alluvuskohustusele. Brin eeldab, et töötajad on sisemiselt motiveeritud ning nende jaoks on eneseteostus sama tähtis kui materiaalne sissetulek. (2)


Vastukaaluks Brin’i vabameelsusele on Michael Delli iseloomustatud, vähemalt tema nooruspäevil, autokraatse juhina. Hiljem, 2007. aastal, kui Dell CEO kohta Kevin Rollins’iga jagama hakkas, oli ta ettevõttes nn sõbralik nägu, kes kollektiivi jälle kokku tõi. Teda on iseloomustatud kui selgesihilist ja kindlameelset ärimeest, kes on tubli töötegija. (3) Koos Catherine Fredmaniga kahesse kirjutatud raamatus “Direct From Dell: Strategies That Revolutionized an Industry” kirjutab Dell, et on üritanud ehitada “omanike firmat”, st. et töötajate motivatsioon ei saa tulla kuskilt väljast poolt, vaid nad peaksid suhestuma oma töökohta nagu enda firmasse. Delli sõnul on see saavutatud märksõnade abil nagu “agaralt õppimine” (st. töötajate enesearendus), “õpetada innovaatilist mõtlemist”, “julgusta nutikat eksperimentatsiooni”, “ole hierarhia suhtes allergiline”, “mobiliseeri inimesed ühtse eesmärgi ümber”. (Dell, Fredman, 2006). 


Raamatut lugedes jääks justkui mulje, et M. Dell on sama avatud või isegi veelgi liberaalsem kui Google, sest sõnad pärinevad ju asutajalt endalt ning Delli puhul ei ole olnud sarnaseid skandaale nagu seda on Google Analytics ning mitmed teised vilepuhujad, kes on väitnud, et Google’i “Do no evil” slogan ongi ainult slogan.


M. Delli iseloomustaksid rohkem ülemuse ja juhi roll. Tal on selge siht sellest, kuhu ta jõuda tahab ning näeb, et selleks on vaja teisi inspireerida, neid ühise eesmärgi jaoks kokku tuua ja tööle panna. Samas näitas ta ka K. Rollins’i tagasi palkamisega ja ettevõtte teistesse riikidesse viimisega, et võtab ise vastu ülemusele omaseid strateegilisi otsuseid.  


Keeruline on anda objektiivseid hinnanguid juhtidele, kes on oma elus privaatsed (Brinn) või ka siis kui nad ise oma tegevusi raamatu kaudu kirjeldavad (Dell), sest alati võib tegu olla kavala imagokujundusega või makstud artikliga. Tõenöoliselt peab IT-juht laveerima sujuvalt mingil määral kõikide rollide (juht, teavitaja/suhtleja, treener/juhendaja, mentor/õpetaja, arengumootor, ülemus) vahel ning oma stiili vastavalt olukorrale kohandama.



Kasutatud e-raamatud:


Michael Dell, Catherine Fredman. Direct from Dell: Strategies That Revolutionized an Industry. 2006. 


Janet Lowe. Google Speaks. Secrets of the World’s Greatest Billionaire Entrepeneurs Sergey Brin and Larry Page. John Wiley & Sons, Inc. 2009.



Kasutatud internetiallikad:


Sergey Brin: Leadership Process and Organizations in Context Report

https://ivypanda.com/essays/sergey-brin-leadership-process-and-organizations-in-context/

Kasutatud 31.03.2022


What Do Leaders Do? Behavioral Approaches to Leadership

https://saylordotorg.github.io/text_principles-of-management-v1.1/s14-03-what-do-leaders-do-behavioral-.html

Kasutatud 31.03.2022


Michael Dell: A Leader and Dealer in Hope. 

https://www.theleadersglobe.com/article/michael-dell-a-leader-and-dealer-in-hope/

Kasutatud 31.03.2022







Comments

Popular posts from this blog

Tarkvara arendus- ja ärimudel: Linuxi kernel & Adobe Creative Cloud

Kasutatavus ("usability") veebis

Milline omadus võiks kõige enam eristada "proffi" sama eriala “käsitöölisest"?